Brighton all the way

Tuesday, October 18, 2016


De tijd vliegt hier voorbij: voor je het weet ben je alweer een maand verder en is er van je goede "blog voornemens" niets terecht gekomen ;). Dat doet me denken aan en beangstigende grafiek die mij en mijn mede-Erasmuskandidaten werd voorgeschoteld op een van de bijeenkomsten: een soort U-vorm, waarbij het onderste gedeelte uiteraard het tragische dieptepunt vervuld van heimwee voorstelde. Het was natuurlijk niet bedoeld als bangmakerij, maar meer als geruststelling dat je waarschijnlijk niet de enige bent - maar op iemand die al snel last heeft van heimwee (en daarbovenop ook nog eens een ontzettende softie is) was dat even slikken. Echter, zoals de eerste zin vast al deed vermoeden, Brighton is tot nu toe een heel heel heel erg goede beslissing geweest en wordt het wordt over een paar maanden juist weer wennen om terug te zijn.

Brits studentenleven & je weg vinden in Brighton
Ik weet niet of het kopje "Brits studentenleven" echt passend is, want Brighton lijkt wel in een soort eigen gezellige en relaxte bubbel te zitten - ver van alle eurosceptische Brexit sentimenten. Ik ben er zeker van dat ik Brighton en de University of Sussex heel erg ga missen als ik weer in Amsterdam ben. Ik merk dat deze stad gewoon heel erg goed bij mij past. Er hangt een heel fijne sfeer (zeker in vergelijking met Amsterdam - om te beginnen wordt je al niet omver gelopen door toeristen die hun ogen in hun broekzakken hebben zitten) en de stad barst van de diversiteit in alle mogelijke opzichten: de mensen zijn niet alleen heel verschillend, maar ze komen ook uit heel verschillende plekken; er worden hier veel goede doelen vertegenwoordigd in charity shops en het barst hier van de zelfstandige ondernemers met kleine, originele winkeltjes. En het mooiste van alles: iedereen laat elkaar gewoon zijn gang gaan.


Niet alleen Brighton bevalt heel goed, maar ook de universiteit. Ik lig nu in de bieb op een van de enorme banken die je als student worden aangereikt om op te studeren: top! Hier mag de UvA van mij ook wel in gaan investeren ;). Oh, als we het daar dan toch over hebben: het is hier echt een soort stopcontactenhemel! Op de grond, in de muur en zelfs in de tafels... hoor je dat UvA? Dat is het geluid van een heel goed idee!

Wat me heel erg opvalt, is dat alles hier meer naar jou toe lijkt te komen dan andersom. Alles wordt je wat makkelijker voorgeschoteld en er lijkt wat minder zelfstandigheid van je verwacht te worden. Ik heb hier niet allen een tutor, maar ook nog een coördinator en een adviseur. Als ik er dan nog niet uitkom, mag ik ook nog aankloppen bij de uitwisselingscoördinatoren, de international student support of het student life centre.

Tot slot barst het hier van de mogelijkheden om je op andere vlakken te ontwikkelen. Er wordt bijvoorbeeld heel veel aandacht besteed aan je toekomst na Sussex: de universiteit heeft een eigen "career center" waar je ten alle tijde langs kan gaan en ze organiseren regelmatig evenementen waar je bijvoorbeeld tips kunt krijgen over het zo gunstig mogelijk opstellen van je cv. Bovendien kan Sussex je ook goed helpen met het opbouwen van je cv: je kan bijvoorbeeld in een van de charity shops in de stad gaan werken als vrijwilliger of lid worden van een "society".


Financiën en andere vervelende verantwoordelijkheden die een uitwisseling ook met zich meebrengen
Brighton is helaas niet goedkoop, maar voor een Erasmusstudent is de Brexit echt een uitkomst. Van de wisselkoers word ik momenteel heel vrolijk: m'n huur is in de afgelopen maand met €30 gedaald (m'n borg helaas ook).

Een Erasmusuitwisseling brengt helaas wel een hoop papierwerk met zich mee, maar omdat ik alles redelijk op tijd geregeld had heb ik daar nu bijna geen werk meer aan. Het is overigens wel heel handig geweest dat ik al mijn belangrijke mails heb gemarkeerd en bewaard, want ik eb mijn beurs nu helaas nog steeds niet ontvangen en hierdoor werd algauw duidelijk dat het niet aan mij lag maar aan de UvA (what else is new?). Ook is het dan heel fijn als je van tevoren al hebt gespaard, zodat je niet compleet afhankelijk bent van die beurs en niet ineens met lege handen komt te staan als de beurs vertraging oploopt.

No comments :

Post a Comment