Wat ben ik hier eigenlijk aan het doen?

Tuesday, October 25, 2016


Een Erasmusuitwisseling draait natuurlijk niet alleen om het proeven van een andere cultuur (of misschien is dit wel alleen mijn interpretatie J), maar ook om een andere vorm van kennisuitbreiding, namelijk aan de universiteit. Bij deze dus een soort "academic update". Dat ik veel van Brighton heb gezien was denk ik al wel duidelijk. Het lijkt er online misschien niet zozeer op, maar ik ben hier ook nog daadwerkelijk aan het studeren hoor! Ik kan zelfs oprecht zeggen dat dat me heel goed bevalt. Ik ben naar Brighton gekomen om vakken te kunnen volgen die ik in Amsterdam niet kan volgen. Vandaag een introductie daarvan!

Human rights

Dit vak was een van mijn voornaamste redenen om voor Sussex te kiezen! Ik ben heel blij dat Sussex dit vak aanbiedt en dat ik het als geesteswetenschapper mag volgen. Ik wil volgend jaar ook een master gaan doen die hier op uitbreidt, zodat ik in de toekomst hopelijk ook iets op dit vlak kan gaan betekenen.

Bij dit vak leren we kritisch na te denken over het concept "mensenrechten", maar ook over de mensenrechten die nu zijn opgenomen in verdragen (zijn ze te "Westers"? Heeft een verdrag over mensenrechten wel nut zonder internationale politie? Etc.). Er wordt dus vooral gekeken naar hoe het beter kan, want we zijn het er allemaal wel over eens dat mensenrechten iets goeds zijn.

Wat ook heel leuk is, is dat ik in Brighton vrijwilligerswerk kan doen voor Amnesty! In Nederland kom je op een e-maillijst te staan en kan ik dus lang niet zo veel doen als ik zou willen doen. Hier in Brighton heeft Amnesty een eigen tweedehandsboekenwinkeltje dat volledig gerund wordt door vrijwilligers. Hier ben ik dan ook iedere woensdag te vinden! (en vaak ga ik daarna iedere keer weer met een boek naar huis... om het goede doel te steunen zullen we maar zeggen J)

The African American Experience

Dit vak leek mij een goede combinatie met mensenrechten. De geschiedenis van de zwarte bevolking in Amerika van het jaar 1600 tot en met het heden wordt behandeld. In het eerste college vertelde de (schijnbaar nieuwe) docent dat het haar gelukt was om het programma dusdanig aan te passen dat we de eerste vier weken van het semester aan de slavernij konden wijden *gematigd enthousiasme in de zaal*. Het is natuurlijk een onderwerp dat zeker niet vergeten mag worden, maar persoonlijk heb ik meer belangstelling voor wat er nu speelt en wat er nu kan veranderen. Bovendien was slavernij voor de meesten ook een eindexamenonderwerp - dus vergeten wordt het sowieso absoluut niet. Ik kijk vooral uit naar de tweede helft van het semester, waarin we het onder andere gaan hebben over het civil rights movement en het presidentschap van Obama.

Ik heb dit vak niet alleen gekozen omdat het een goede combinatie is met mensenrechten, maar ook omdat een dergelijk vak niet alleen relevant is in de Amerikaanse context: in Nederland wordt hier ook nog mee geworsteld, zeker nu het weer Sinterklaastijd is en dus ook weer tijd voor de befaamde zwarte pietendiscussie. Daarom leek het me een goed idee om dit vak te volgen voor wat "fact checking".


Criminal law

Het eerste dat ik te horen kreeg tijdens mijn introductiecollege Engels strafrecht? Engeland heeft geen wetboek van strafrecht. Natuurlijk niet, want dat is véél te efficiënt. Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan, zullen we maar zeggen. Ik heb behoorlijk wat moeite met dit vak, omdat ik me nog niet echt in deze Engelse mindset van niet zo goed functionerende tradities kan vinden.

Aan de andere kant vind ik het ook juist interessant om over een ander rechtssysteem te leren. Het is interessant om te vergelijken hoe "de rest van Europa" dit soort kwesties regelt en hoe Engeland (wederom) voor een andere weg kiest. Bovendien ga ik volgend semester aan de UvA Europees strafrecht volgen, dus hopelijk heb ik er dan in ieder geval wat aan gehad ;).

European politics

In eerste instantie was ik niet zo heel enthousiast over dit vak: er werden veel statistieken en theorieën in de rondte geslingerd - daar kan ik persoonlijk weinig mee. Voor de werkgroepen heb ik gelukkig een hele goede docent, die al die statistieken en theorieën een beetje tot leven weet te brengen.

Voor dit vak wordt ik beoordeeld op basis van twee essays, waarvoor je zelf een onderwerp mag kiezen. Als er in een bepaalde week een onderwerp wordt behandeld dat je interessant lijkt en waarvoor je een goede essayvraag kan bedenken, mag je daar dus je essay over schrijven! Ik ben nu bezig met mijn eerste essay, dat zal gaan over de invloed van de business sector op openbaar beleid.


No comments :

Post a Comment