Zo hard mogelijk schreeuwen, dan lukt het vanzelf wel

Wednesday, July 6, 2016




Het motto van vandaag de dag als het om Europese kwesties gaat? "Schreeuw maar zo hard mogelijk, dan krijg je vanzelf gelijk." Die kant lijkt het op te gaan in ieder geval. De hardste schreeuwers lijken tegenwoordig de meeste kans op succes te hebben. Of de inhoud van die schreeuwerij waar is of ten minste op waarheden gebaseerd is? Bijzaak, uiteraard!

Dit idee is bij mij voornamelijk ontstaan naar aanleiding van de recent gehouden referenda in Europa (Oekraïne en brexit). Met deze referenda hebben we naar mijn idee als Europeanen de plank volledig mis geslagen. Wie lijkt het in vredesnaam een goed idee om mensen te laten stemmen over onderwerpen waar een enorm gebrek aan informatie over heerst? Dat we er wel meer geïnformeerd over zouden moeten zijn is natuurlijk een ander verhaal, maar laten we eerlijk zijn: als ik zou gaan adviseren op het gebied van bijvoorbeeld nucleaire wapens of kernenergie zou niemand daar beter van worden kan ik je vertellen. Ik weet dat ik er geen verstand van heb, dus ga ik ook niet doen alsof dat wel zo is. Dat sommige mensen daar heel anders over denken, heb ik een aantal dagen terug nog live mogen meemaken.

Eind juni ben ik naar een debat geweest over de brexit, georganiseerd door JEF Amsterdam (jonge Europese federalisten - laat je niet afschrikken door de naam, we hebben niet samen het Europese volkslied opgedreund en ook niet onze wangen blauw met sterretjes geschminkt. Beloofd.). Een brexitgezinde meneer wiens naam ik helaas ben vergeten en een andere meneer wiens naam ik nooit meer zal vergeten, de heer Jasper van Dijk van de SP, namen het samen op tegen een Europadeskundige van de UvA. Wat daar uiteindelijk gebeurde, speelt volgens mij ook in het nationale debat: het eindigde namelijk met Jasper van Dijk die bij inhoudelijke vragen op de meest luid mogelijke manier de kern vermeed en indien mogelijk partijpunten opdreunde, en de UvA-docent die al zo ongeveer had opgegeven om hem nog eens uit te leggen hoe Europa nou echt werkt. Dit is dan ook zo'n beetje de formule voor een referendum dat geheel in de soep loopt (denk bijvoorbeeld aan Britten die de dag na het referendum eindelijk eens een keertje gaan uitzoeken waar de EU nu eigenlijk goed voor is).

Het probleem bij de eerdergenoemde situatie komt van twee kanten: de deskundigen zouden iets kunnen leren van de harde schreeuwers, en andersom. Mensen die interesse hebben en/of begrip hebben voor de EU, zouden er goed aan doen het doorzettingsvermogen van de harde schreeuwers over te nemen. Uiteraard zouden de harde schreeuwers zich dan iets meer aan mogen trekken van het fenomeen "fact checking".

Harde schreeuwers hoor je het best, dat is natuurlijk gewoon logica. Maar er dan ook naar luisteren? Dat is vaak een kwestie van gezond verstand. Zelfs als de alwetende Wikipedia zou beweren dat varkens vleugels hadden, zouden we daar nog vraagtekens bij plaatsen. Hier gaat het om een bewering die vanzelfsprekend nauwelijks impact zou hebben op jouw bestaan - in het geval van de Europese Unie is dat wel even anders, en dat wordt vaak onderschat. In het Europees verband komen allerlei zaken tot stand die jou direct of indirect beïnvloeden: wetten, overeenkomsten, ambitieuze doelstellingen... het is de moeite waard om je er in te verdiepen en de inhoud van hard geschreeuw op dit gebied niet als per definitie juist te beschouwen! Met deze blog hoop ik je een eindje op weg te kunnen helpen ;).

No comments :

Post a Comment